Industrispår i Uppsala (Järnväg allmänt)

av Granis, Friday, October 19, 2018, 12:51 (2013 dagar sedan) @ tagtarzan

Har själv lite funderingar på hur det var med hamnspåren vid Islandet. Vet att jag sett spårplaner någonstans. Kanske på Ekevings sida?

Bland de länkar John la ut i sitt inlägg finns inlägg med kartor. Dock är t ex den som finns på "bangardar.se" lite otydlig på spårvidderna, f f a var det gick treskensspår. Kanske för att det ändrades ofta (?) genom åren?

Fanns det normalspår till hamnen? Vem ägde dessa i sådant fall? Vattholma bruk hade hamntomt med strandbod för utlastning och mottagning av båtgods. Det kördes lite malm från smågruvor i Vattholma med järnväg för båtutlastning under 1870-talet. Dessa gruvor var bara igång under några år av högkonjunktur. För Vattholmas del fanns ju även hamnen i Harnäs att tillgå från 1874 och framåt vilket kanske minskade hamnen i Uppsalas betydelse. Jag hoppas att det finns någon som vet mer.

Det var nog främst normalspår. F f a med tiden. Under 1950-talets första år upphörde smalspårsanslutningen, även om sträckan närmast (nuvarande) Bergsbrunnaparken -där spåret vek av- parallellt med Strandbodgatan användes som utdragsspår under ytterligare några år. I gamla nummer av "Roslagsexpressen" finns det några artiklar kring dessa spår, bl a skrivna av Stig Lundin.

I librobäck fanns en liten bit överväxt normalspår som glömts bort. Jag snubblade över det för några år sedan. Vet ej om det finns kvar. Till vilken industri gick detta?

"Transformatorstation" är nåt jag spontant kopplar samman med detta?

/ L G


Hela tråden: