Signalering vid följtåg (Signaler/säkerhet)

av S-O Johansson @, fredag, oktober 19, 2018, 22:55 (307 dagar sedan) @ Harald

Jag kan ju visa den här sidan ur UVHJ tidtabell 1937 igen då. Här är båda tågen rälsbussar och följetåget går på särskild order. Så när berörd personal hade fått order, visste man alltså att två tåg var att vänta. Man kan ju också notera att ordinarietåget i regel hade lämnat en station innan följetåget kom dit. Dock inte i Vedum där man hade möte. Bokstaven v efter spårnumret i följetågets tidtabell betyder att tåget tas in mot vagnar.

[image]

Sedan får man ju tänka på att huvudtåget, i det här fallet tåg 3, antagligen bara stannade på vissa stationer. I det här fallet kan man tänka sig Vedum, Vara, Håkantorp och Grästorp medan följetåget hade till uppgift att ombesörja hållplatserna förutom de tidigare nämnda. Så fungerade det på TÖJ och reglerades i i tidtabellsboken del A.
Någon form av styrning till huvuvudtåg respektive följetåg borde också ha funnits på stationer där båda gjorde uppehåll.
"V" verkar ha varit UVHJ:S beteckning på att man togs in mot vagnar. Tåg 3 har samma notering i Uddevalla hamn.
Noterar även att Vedum, Vara, Vänersborg och Uddevalla har sina V stavade med W i alla fall vad det gäller stationssignaturer. Man verkar i de fallen ha hållit fast vid den gamla stavningen nästan 50 år efter 1889 års stavningsreform. I Sv. Kommunikationer för 1930 stavas de i alla fall med V. Ändrades när SJ tog över? Vedum blev ju då Ved, Vara Vaa och Vänersborg Vg.


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum