Signalering vid följtåg. USA (Signaler/säkerhet)

av Leif B @, lördag, oktober 20, 2018, 16:00 (274 dagar sedan) @ Kjell Aghult
Redigerad av Leif B, lördag, oktober 20, 2018, 16:28

....Vita flaggor[/link] markerade extratåg ("Extras" ) som per definition inte hade någon tidtabell, utan själv fick se till att hålla sig ur vägen för alla tåg med tidtabell genom att gå undan på sidospår ("take siding" ) på någon lämplig station. Det var tågbefälhavarens ("the conductor" ) uppgift att avgöra när det var dags att hålla sig ur vägen och se till att alla växlar för huvudspåret låg rätt för det mötande eller förbigående tåget....

Tack för rättelserna!
Räknade tågpersonalen marginaltid för snävt, kunde risker uppstå. I västernfilmen "Den onde, den gode, den fule" visas ett "§ 100-möte" som är hårsmånen från en flankkollision. Givetvis är sekvensen trickfilmad.

Det fanns naturligtvis bestämmelser om hur stor marginal man skulle ha till andra tåg (fem minuter?). Tappade man fart och inte klarade det skulle man slänga facklor bakom tåget för att varna efterföljande tåg, men för mötande tåg återstod inte annat än att stanna och skicka ut "the brakeman" från loket på föreskrivet avstånd med flagga resp fackla och knalldosor.

Å andra sidan var det naturligtvis frestande att chansa och försöka hinna och slippa en lång väntan på mötande tåg (om det var försenat) och efterföljande utskällning för att man hindrat ett viktigare tåg och tvingat det att backa...


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum