Signalering vid följtåg. Samtidig infart? (Signaler/säkerhet)

av Överkörmästaren, Saturday, October 20, 2018, 20:46 (2008 dagar sedan) @ Harald

Det handlar nog inte så mycket om Långedragslinjen eftersom den 1924 var dubbelspårig åtminstone till Långedrag. Det handlar nog mera om Mölndalslinjen. F.ö. får man väl hålla med Leif om att det är otydligt formulerat. Jag tolkar det så att den som kom först till mötesspåret skulle stanna före infartsväxeln och vänta till den mötande vagnen hade ankommit.

Jaha, men om det inte var något möte då? Men okej, det klarnar kanske om man får se "tidtabellboken". Men jag tycker ändå mest att det ser ut som en lite halvgenomtänkt "det ordnar sig-bestämmelse".

I 1940 års föreskrifter är den delen av enkelspårsföreskrifterna borttagen, men då var det bara Änggårdslinjen som fortfarande var enkelspårig.

Hade den några mötesspår då?


Hela tråden: