Flen, gissning (Järnväg allmänt)

av Hans Broman, Sunday, October 21, 2018, 16:31 (1985 dagar sedan) @ Ted S

Jag gissar på 1973 eller 1974. Man skymtar ett antal ännu icke ibruktagna huvudsignaler (de har ogiltighetstavla på sig), varav en ny huvuddvärgsignal på en del av spår 3 som ska komma att bli tågspår från att tidigare ha varit sidospår. De nya signalerna hör till det reläställverk som enligt Per Forsströms [link=http://www.forper.se/]Ställverksregistret[/link] togs i bruk 1974.
/up


Tack, det stämmer med minnesbilden. Tilläggsfråga: Vilka spår användes för att komma till Flens övre, för resp. efter ombyggnaden 1974?

Kan F-loket komma dragande på tåg från Karlstad/Oslo? Göteborgstågen hade väl Rc?

Vi får väl gissa att bilden är tagen sommaren 1974, tidigast vid tidtabellsskiftet (30 maj). Skuggornas riktning talar för att bilden är tagen ungefär mitt på dagen, och sommartid hade vi inte på den tiden. Xt 54 från Oslo skulle passera Flen 12.58, och det känns väl inte omöjligt ur tidssynpunkt. Men i en annan tråd gav Max Goldschmidt oss nyligen [msg=211312]en lista[/msg] bland annat över från vilka år Ra började dra olika expresståg. Redan 1966 började Ra dra dagtågen Stockholm - Oslo och åter.

Jag skulle hellre gissa att F-loket på bilden drar snt 260, som skulle göra uppehåll i Flen kl 11.30. Måndag-fredag gick 260 (Skövde - Jönköping -) Nässjö - Stockholm, och lördagar gick tåget Växjö - Alvesta - Stockholm.


Hela tråden: