TGOJ ellok litt Hg? (Fordon: lok)
Hg-lok användes för malmen från Ställberg till Ställdalen resp. Kopparberg beroende på hur Tdt-uppläggen var aktuellt år och med samma tåg medfördes malmen från Mossgruvorna/Sköttgruvorna samt Bastkärn vid de tillfällen då malmen gick till Oxelösund.
Från Ställdalen/Kopparberg bildades ett malmtåg fvb Oxelösund draget av Ma-lok.
Malmen från Stripa/Guldsmedshyttan fram till Storå drogs som regel av Hg-lok (Ma-lok kunde förekomma). För denna malm fick som regel Grängesbergs Malmbangård lämna plats i avgående tåg från Ggm, beroende på hur övrig malmavsändning från Storå såg ut. Dessa malmvagnar kunde även sändas i malmtågen från Stråssa/Storå om plats fanns eller i malmtåget med Ställbergsmalmen. Allt styrdes av Tdt-upplägg, behov och plats.
Till Ola A kan jag nämna att det lokala persontåg som gick vardagar ca 17.20 från Eskilstuna mot Flen drogs av Hg-lok, i varje fall 1958-68, troligen också tidigare. Hg hade alltså uppgifter också i persontrafiken. Däremot var motsvarande persontåg till Kolbäck Bt-draget.
Och så två frågor till Christer Fredriksson:
Stämmer min uppfattning att Bt aldrig var planmässig dragkraft i malmtåg?
Sedan Frövi - Ludvika hade elektrifierats blev flera tågpar på linjen lokdragna i några år, enligt Sveriges Kommunikationer. Om jag förstod rätt så tog sedan elrälsbussarna Yoa202 (= X21) över när de några år senare leverades. Var det Hg som drog dessa lokdragna persontåg?