TGOJ ellok litt Hg? (Fordon: lok)

av Gunnar Olson, Sunday, October 21, 2018, 20:06 (2007 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Stämmer min uppfattning att Bt aldrig var planmässig dragkraft i malmtåg?

Ja, mult Bt användes bara vid lokbrist och då kunde de gå i de omlopp som motsvarande Ma-lok skulle ha framfört i flera dagar. Dessutom så kunde Ma-lok omplaneras vid brist, så att mult Bt fick framföra malmtågen från Rämshyttan/Idkerberget till Eskilstuna, för att där ersättas av Ma-lok.

Sedan Frövi - Ludvika hade elektrifierats blev flera tågpar på linjen lokdragna i några år, enligt Sveriges Kommunikationer. Om jag förstod rätt så tog sedan elrälsbussarna Yoa202 (= X21) över när de några år senare leverades. Var det Hg som drog dessa lokdragna persontåg?

Dessa lokdragna persontåg framfördes oftast av Bt-lok, men Hg förekom ibland.
Då jag åkte med dessa tåg från Kpg till Fv på resa Gg-Fv-Et så var det alltid Bt-lok och jag åkte ofta dessa tåg med rälsbuss Gg-Kpg och loktåg Kpg-Fv.

Åren 1977-1980 bodde jag i Oxelösund med utsikt mot malmbangården från köksfönstret. Det var då vanligt med Bt+Bt i malmtågen. Det var alltså inte planerat så enligt din redogörelse, men jag vill minnas att det i de fall jag observerade var ungefär lika vanligt som Ma.


Hela tråden: