TGOJ ellok litt Hg? (Fordon: lok)

av Christer Fredriksson, Sunday, October 21, 2018, 21:49 (1986 dagar sedan) @ Gunnar Olson

Det var nog under de tider (flera månader) som TGOJ hyrde ur Ma-lok till SJ och man under dessa tider fick tillfälliga toppar av malmtrafik från gruvorna till Oxelösund då man alltså hade brist på Ma-lok, men klarade trafiken genom mult Bt-lok i malmtågen.

Glöm inte att TGOJ, enligt vissa SJ tågledare, körde efter principen "Ring så kör vi!", dvs behövde gruvorna, OJA eller hamnen extra malmtåg för järnverkets behov eller väntande båtar, så kördes så många malmtåg per dygn som kunde framföras.

Under min faders tid som Stins vid Ggm, 1955 - 1983, så var högsta antalet till Oxelösund avsända malmtåg 8 st samt 4 st malmtåg till Domnarvet.
Under dessa perioder så framfördes extra långa tomvagnståg som fick tas in för hand från Tkl/Ställverksvakten på Ggm, där tågloket fick då fram förbi ställverket för att stå hinderfritt i söder vid infarten.

Gruvgubbarna ovan jord i Grängesberg sa att det rann malm ur varje hål på anrikningsverket.

Då erfordrades många lok för malmen både hos TGOJ och SJ.

Under dessa perioder av högtrafik var det en lycka att TGOJ hade CTC med ett flertal stationer med 3 st tågvägar samt att antal mellanblocksignaler mellan stationerna för att ej försena övrig trafik av person- och godståg mellan Grängesberg och Oxelösund!

Detta skulle ej låta sig genomföras med dagens infrastruktur på fd TGOJ.


Hela tråden: