TGOJ ellok litt Hg? (Fordon: lok)

av Sven Bårström, Monday, October 22, 2018, 10:08 (2012 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Jag håller inte oförbehållsamt med om att linjeblockeringen skulle vara för "tät" på norra Malmbanan, där varje stationssträcka var delad i tre ca 3 km långa blocksträckor. Där förekom ju - förutom malmtågen - en hel del andra rörelser både i form av prioriterade resandetåg med hyfsade krav på hög resehastighet, skolrälsbussar, vagnuttagningar och småfordonsfärder som ibland måste få hög prioritet inom ramen för det stora antalet malmtåg. Det fanns ju ingen landsväg då. I sådana fall var det nog värdefullt med den lite högre flexibilitet som de "tredelade" linjeblockeringen kunde ge.
Man får ju också komma ihåg att malmtrafiken där tidvis innehöll omkring trettio tåglägen fram och åter per dygn.
Det var ju skillnad mellan Malmbanans södra del (Le - Gv) med normalt två blocksträckor på varje stationshåll, mellandelen (Gv - Kra) utan mellanblocksignaler och norra delen (Kra - Vjgr).
Sven B


Hela tråden: