Långa blocksträckor! (Fordon: lok)

av S-O Johansson, Monday, October 22, 2018, 22:50 (1985 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Nya SJ-normen blev EN mblsi om stationsssträckan mätte mer än 10 km. Dubbla mblsi förekom veterligen bara över Hallandsåsen, på 10 km-sträckan Grevie-Vejbyslätt.


Så finns/fanns det långa stationssträckor på linjer med mycket trafik utan mellanblocksignaler. Nyköpingsbanan, Järna-Nyköping-Åby, hade inga mellanblocksignaler när fjb infördes. Vilket medförde att det fanns två långa stationssträckor som kunde stöka till trafiken speciellt på hösten, Vagnhärad-Tystberga (20 km) och Ålberga-Kolmården (15 km), speciellt i nordlig riktning. Först vid mitten av 70-talet delades dessa stationssträckor upp i 2 blocksträckor. Senare ersattes mellanblocksignalen mellan Vagnhärad-Tystberga med Lästringe station som åter togs i bruk. Konstigt nog behöll man inte en mellanblocksignal mellan Vagnhärad-Lästringe så den stationssträckan blev lite besvärande lång. Även Tystberga-Sjösa delades senare upp i 2 blocksträckor.
Att den här ändringen gjordes hade i första hand att göra med att kolonnkörningen med godståg norrut på nätterna blev effektivare. Ofta fick ett godståg hålla i Kolmården eller Tystberga för att invänta att framförvarande tåg kommit in på nästa station. En kedjereaktion som kunde sprida sig bakåt där nästa tåg fick hålla vid bakomliggande station en stund. Idag är ju godstrafiken via Nyköpingsbanan minimal.
På den här tiden användes Katrineholmsbanan i första hand för sydgående tåg och Nyköpingsbanan för norrgående tåg, alltså som ett slags dubbelspår nattetid.
Det fanns säkert fler linjer som hade/har långa stationssträckor.


Hela tråden: