Treskensspåret Norsbro - Ludvika. Bevis? (Bana)

av Morshyttan, Monday, October 29, 2018, 23:00 (2004 dagar sedan) @ Staffan Eriksson

Det händer mig det som jag tror händer även en del andra. Jag fastnar ibland vid datorn. Jag har ett litet extra intresse för Wessman – Barkens Järnväg, senare Smedjebackens Järnväg. Det finns ett och annat att läsa på nätet och nån gång ibland händer det att jag snubblar över nåt intressant.

Om man läser i såväl ”Järnvägsdata” som hos ”Banvakt.se” finns det uppgifter som säger att när SWBJ byggde delen Ängelsberg – Ludvika lät man lägga in en tredje skena längs SmbJ (Smedjebackens Järnväg) mellan Norsbro och Ludvika. På en rätt stor del av sträckan gick banorna helt nära varandra, så antagandet är inte alls omöjligt. Dessutom hade SWBJ sen tidigare köpt SmbJ så man ägde redan den banan. Båda banorna hade också en trafikplats benämd Norsbro, men SWBJ:s ska ha öppnat 1902 så antagligen menas då SmbJ:s Norsbro. Oavsett läget på detta Norsbro måste den eventuella anslutningen ha legat några hundratal meter väster om trafikplatsen.

Nånstans har jag läst att orsaken till åtgärden med treskensspår skulle bero på en försening vid byggandet av infarten till BJ:s Ludvika. Banan gör en 180-graders sväng för att komma rätt in på stationen. Man upptäckte att det inte skulle gå att bygga som man först ritat utan måste rita om, och då krävdes mer sprängning . Detta gjorde att man inte skulle hinna få den delen av banan färdig i tid så en tillfällig lösning var treskensspåret. Det skulle ha fungerat ca ett år. Jag kommer inte ihåg var jag läst detta, men…..
Det måste ha varit en stor begränsning att använda SmbJ:s station. Man behövde korsa två spår som tillhörde BJ, huvudspåret och hamnspåret, man måste bygga ett par extra växlar för att kunna vända tågen, samt antingen bygga om bangården så att man kunde fylla på vatten, alternativt bygga anslutning till befintliga normalspår men då borde man ha hamnat på FLJ:s bangård.

Intressant debatt :) ! Jag stötte på området för ungefär ett och ett halvt decennium sedan i samband med ett projekt (som sedan aldrig blev av :/ ) .
Där minns jag att det fanns en hel del äldre kartmaterial (perioden 1870-1915) då det var olika vattenreglerings-ärenden i området. Det fanns även en viss geologisk undersökning utförd av SGU inom det tidsspannet.

Nu är det rätt svårt att hitta exakt rätt del i buntarna (som troligen inte är eller inom överskådligt tid kommer scannas ) .

Kan du/ni/vederbörande/den som känner för det eller vilken eljest försöka visa området på en ny karta alt. vissa hela kartan på stationsområdet !?. Jag kan ju inte utlova något resultat men en hel del järnvägsrelaterat fanns med, eftersom man säkerligen var orolig för sättningar etc.

Hoppas det kan bidraga med något även om det kan ta ett tag tecknas från Morshyttan :) .


Hela tråden: