T-semaforen i Vitaby - Klas Blomberg (Järnväg allmänt)

av Jim Hansson, Tuesday, October 30, 2018, 20:44 (1977 dagar sedan) @ Hugo K

Det är helt korrekt att vingarna ser olika ut, baksidan av vingen ska vara svart/vit medans framsidan (den sida som gäller för tåg i den riktningen) är målad gul/röd. Vingarna på bilden i samlingsportalen ser ut att vara av samma modell som vingarna på den semafor som var i Vena (Se [link=https://smalsparsarkivet.se/objekt/vena-3/]denna bild[/link] på smalspårsarkivet) och de var målad plåt. Vingarna som nu sitter på semaforen verkar vara emaljerade och efter vad jag hört brukade SJ dra sig från att måla om dessa vingar (vilket medför att det idag finns en semafor längs inlandsbanan med röd/vit vinge och gul/röd mast). Vingarna som sitter på masten idag verkar vara av den modernare emaljerade modellen och att måla om/emaljera om dem verkar som en extra kostnad.

Med tanke på Skånska Järnvägars fordonsflotta skulle det nog passa bäst med gul/röda vingar för helhetens skull med tanke på att de var gul/röda redan under kriget. Att masten verkar grå kan nog bero på filmen som man fotade med. Att försöka urskilja färger från dem är näst intill omöjligt. Är filmen pankromatisk eller ortokromatisk? Användes färgfilter? Hur var ljusförhållandena? [link=http://www.cosmeticsandskin.com/cdc/images/1929-panchromatic.jpg]Här syns ett tydligt exempel mellan gråskaleförhållanden mellan filmtyper[/link]. Dessutom ser det ut som att det skiftar färg precis ovanför linhjulet på mastens vänstra sida på bilden från samlingsportalen vilket stärker att masten är målad enligt SJ:s standard med flera olika färgfält.

Att där är en nyansskillnad på stolpen i höjd med hjulet är inget jag noterat tidigare, men jag håller med dig att så verkar vara fallet. Det vore ju högst rimligt. Eftersom SJ uppenbarligen målat om vänstervingarna till röd/gul är det ju rimligt att anta att man även moderniserat stolpmålningen. Så vi kan nog utgå från att stolpen är röd/gul.

Så nu hamnar frågan i ett annat läge.
Eftersom Ravlundabro är den mest genuina stationen vi har (de tre andra är ohjälpligt 50-talifierade) har vi bestämt att Ravlundabro på sikt ska återställas till sitt 10-/20-talsutförande. Så nu får ju då frågan lydelsen: Hur var stolpen målad då? Grå? Svart? Annat?
Jim


Hela tråden: