Treskensspåret Norsbro - Ludvika. Bevis? (Bana)

av Morshyttan, Friday, November 02, 2018, 01:18 (1995 dagar sedan) @ Staffan Eriksson

Tack där herr Granath. Här nedan finns lite hjälp på vägen.

Dessutom:

Som vanligt om man försöker lära sig nåt om nånting, uppstår alltid nya frågor. T ex: Innan banan las ned byggdes kraftverket i Lernbo. För att få vatten dit grävdes en kanal där järnvägen gick alldeles norr om Sandsta Övre. Fick kraftbolaget betala den bro som måste byggas över kanalen.

Dessutom byggdes en damm för att förse kanalen med vatten. Jag har nånstans sett en uppgift om att man höjde vattennivån i Nedra Hillen med ca 2 meter. Detta borde ha gett problem vid banans bank över sjön mellan Fiskarbo och Norsbro. Eller kanske höjde man efter banans nedläggning?


Skulle du hitta nåt så är jag tacksam för det. Expropiationskartorna för Wessman - Barken och
Vansbro - Engelsbergs J har jag hittat.

Staffan Eriksson

Tackar, tydligt och klart :) !
Jag gjorde en snabb koll i söndrings resp. servitut-register och kan redan nu säga att nere vid Norsbro finns inga relevanta ärenden att en järnväg, om än tillfälligt skulle ha förekommit på ägorna.
Det skulle ha i.s.f. h funnits ett avsöndringsprotokoll om marken, och inte heller i dåvarande Generalstaben finns något i fallet.
Redan här ser man en rejäl diskrepans med idén om ett treskenspår, att elevationen mellan 1899 års karta (samma källa ger en höjdskillnad på 6 meter på så kort sträcka bättrar heller inte på oddsen :/ .
Vad gäller stationen så ska jag beställa fram underlagen vilket kan ta ett tag, men återkommer så snart det går :) .


Hela tråden: