Treskensspåret Norsbro - Ludvika. Bevis? (Bana)

av Morshyttan, Friday, November 02, 2018, 01:39 (2000 dagar sedan) @ Staffan Eriksson

Som vanligt om man försöker lära sig nåt om nånting, uppstår alltid nya frågor. T ex: Innan banan las ned byggdes kraftverket i Lernbo. För att få vatten dit grävdes en kanal där järnvägen gick alldeles norr om Sandsta Övre. Fick kraftbolaget betala den bro som måste byggas över kanalen.

Dessutom byggdes en damm för att förse kanalen med vatten. Jag har nånstans sett en uppgift om att man höjde vattennivån i Nedra Hillen med ca 2 meter. Detta borde ha gett problem vid banans bank över sjön mellan Fiskarbo och Norsbro. Eller kanske höjde man efter banans nedläggning?


Skulle du hitta nåt så är jag tacksam för det. Expropiationskartorna för Wessman - Barken och
Vansbro - Engelsbergs J har jag hittat.

Staffan Eriksson

Om kraftverket: återkommer, ska höra med länsstyrelsen :) . Men vad jag kan se så var det en trätrumma som anlades i området där järnvägen gick så då borde det ha räckt med en bank över
trumman, vi får se om det är rätt !?

Om nivån; det finns en vattendom från 1919 där sjöarna övre och nedre hillen får samma nivå dvs. en höjning på i runda tal 2 meter (Regleringsrätt + 0,3 , - 0,7 meter ).
Jag ska se om det går att få en digital kopia, en papperskopia tar några veckor :/ .
På återhörande :) !


Hela tråden: