Rälsbussnälltåg övre Norrland - Stockholm (Järnväg allmänt)

av Pelle Björkman, Friday, November 02, 2018, 23:29 (1995 dagar sedan) @ Hans Broman

- - -
X7 Ånge - Luleå var ett något tidigare försök att använda lokal-/regionaltrafikmotorvagnar i snabb fjärrtrafik. Flera decennier senare gjordes något liknande med X12 i intercitytåg Gävle - Sundsvall - Långsele (?) . Jag är lite osäker på den exakta sträckningen men minns att SJ försökte kompensera förstaklasspassagerarna för den dåliga komforten genom att låta en enklare maträtt ingå i biljettpriset. X12 gick även i snabbtrafik på Malmbanan.
- - -


Det var ett Intercitytåg Stockholm - Långsele, med tidig avgång från Stockholm, som planenligt utgjordes av ensam X12 i början av 1990-talet. Jag tror att detta var planerat för en halv tågplaneperiod men att X12 befriades i förtid från den uppgiften. Da och tillgängliga vagnar sattes i stället in. Tyvärr kan jag inte säga vilket år det var.

Det nya sättet att resa Långsele-Sundsvall-Stockholm.
Enligt reklamen "Ett bekvämt sätt" (att resa), "Ett snabbare sätt" (att resa), "Servering på nytt sätt". I första klass fick man extra komfort, och lite extra service och omtanke.

X12 motorvagnen verkar ha börjat trafikera den 7/1 1992, dock lite försiktigt inledningsvis.Från/till Långsele först 24/2.

Enligt den för trafiken gjorda broschyren gick en tur M-F Sundsvall 0900-Gävle 1118 och den andra turen M-L Långsele 0640-Stockholm 1447.
Återvägen M-F Gävle 1447-Härnösand 1755, M-F,S M-F,S Härnösand 2303-Långsele 0053 (fr 24/2). Samt M-F,S StockholmC 18.33-Sundsvall 23.18 (fr 24/2)

Det var milt sagt en skakande eller kanske en vibrerande upplevelse att åka i högre farter. Ryggstöden, där de fällbara borden satt fast, skakade så att kaffet for ur koppen.


Hela tråden: