T-semaforer och obevakad körning (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult, Saturday, November 03, 2018, 14:12 (1998 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

.... Obevakad körning kom i mer allmänt bruk på 1920-talet. Rött och vitt ersattes (i varje fall vid SJ) i allmänhet med rött och gult från 1940. Så det bör ha funnits röd-vita T-semaforer för obevakad körning, även om många trafiksvaga banor (där ju T-semaforerna var mest förekommande) inte kostade på småstationerna den förregling som helst borde finnas för obevakad körning. Men det fanns olika lösningar....

I 1950 års grafsamling finns två slags obevakad körning:
a) Enligt normalreglerna, symbol "klump" = fylld cirkel.
b) "På dispens", symbol "spis" = fylld rektangel.
Båda termerna var fastställda, för t ex telefonsamtal.

Bristen i fall b) var ofta att (nyckel)beroende växlar/semafor saknades. Modellen fick därför tillämpas bara för rälsbusståg - som ju lätt kunde stanna. Föraren skulle inspektera växlarna, varför sth 20 gällde på stationen. T-semaforen behölls i "stopp", vilket var säkerhetsmässigt
tveksamt: Planmässig stoppassage utan tillstånd.

Mest tycks modellen ha tillämpats på Lelångenbanan (Sex platser). Men även på enstaka
andra håll, t ex Sillerud, Holsbybrunn och Grönskåra.

Man tycks sedan ha ändrat reglerna: Ställde nu semaforen på "kör" och slopade förarens
växelkontroll. Normala sth 40 fick gälla. På Lelångenbanan utbyttes aldrig T-semaforerna,
vilket framgår av 1958 års linjebok. På f d FJ hade året förut obevakad körning på samma premisser medgetts för vissa tåg i Uddebo och Holsljunga. Här hade tryckeriet t o m låtit gjuta en ny signalsymbol: Båda vingarna i "kör", men utan växelförregling. I tjänstetidtabellerna angavs den vanliga "klumpen".


Hela tråden: