Getå 1918 och G 19003 (Järnväg allmänt)

av Oskar F, Saturday, November 03, 2018, 21:09 (1972 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Idag läste jag TÅG nr 10 2018 där det återfinns en artikel om F 1200 och olyckan i Getå 1918. I samband med denna artikel finns en förteckning över vilka fordon som ingick i olyckståget och återigen anges sista vagnen som "Extra godsvagn G3 19003, oskadad, skrotad 1952".

I denna tråd diskuterade vi om det vekligen var en Svensk G3 vagn och inte, vilket det mesta tyder på, en Tysk vagn med samma nummer;
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=207851

Visst, vi saknar definitiva uppgifter på vilken identitet vagnen hade men jag vill påstå att uppgiften om att det varit en svensk vagn som nu återkommer i artikeln är ett bevis på hur en uppgift blir en sanning.

Jag kan inte låta bli att undra hur många fler artiklar eller böcker jag kan få läsa i framtiden som framför samma uppgift?

Ola Ahlström
Malmö

Det är ett generellt problem med fakta du tar upp. Inom vetenskapen löser man det med noggranna källhänvisningar och att 2-3 sakkunniga granskar artiklarna innan publicering. Det kan såklart ändå slinka med felaktigheter (även om de då i regel är spårbara) och nästa steg är att tidskriften inför en rättelse i efterföljande nummer eller så fort felet har upptäckts.

Om du inte redan har gjort det tycker jag du ska ta kontakt med redaktionen för tidskriften Tåg och påpeka vad som är fel enligt dig. Hänvisa till referenser så att du ger redaktionen en chans att värdera de nya rönen - och din artikel i Modelljärnvägsmagasinet nummer 34 (2018) tycker jag är utmärkt (den har uppenbarligen inte skribenten läst)! Om Tåg vill framstå som en kvalitetstidskrift bör de också publicera en rättelse.

Jag tror att det finns ett fåtal andra skribenter som vet lika mycket som du om vagnparken från 1800- och början av 1900-talet, så varför inte också erbjuda dig att faktagranska eventuella kommande artiklar i ämnet?


Hela tråden: