Signalering vid obevakad körning -- Norge (Järnväg allmänt)

av Ulf Pålsson @, Stockholm, söndag, november 04, 2018, 11:14 (13 dagar sedan) @ Kjell Aghult

I Norge fanns på vissa stationer en liknande tilläggssignal [för obevakad staion]: Vit blink, på infartssignalen. Slopad någon gång på 1980-talet.

Signalen slopades i trafikreglerna, men den finns fortfarande på norra Rørosbanen mellan Røros och Støren genom en undantagsbestämmelse för stasjonen Haltdalen, där det finns s.k. enkelt sikringsanlegg. Under innkjørhovedsignalet finns, i stället för forsignal till det icke existerande utkjørhovedsignalet, en s.k. varselsignal som kan visa grön blink eller vit blink:

1 hvitt blinklys betyder "Stasjonen er ubetjent".
1 grønt blinklys betyder "Varselsignal på betjent stasjon, [handsignal] 'Passér' kan ventes vist".

På vissa sidobanestationer, med "enkelt innkjörsignalapparat" släcktes i stället dessa signaler [när stationen var obevakad].

Så är det fortfarande. Enkelt innkjørsignal finns på ett antal stasjoner strekning uten fjernstyring (som nästa år ska byta beteckning till strekning med togmelding och motsvarar system M i Sverige):

Solørbanen, 3 stasjoner (Kjirkenær, Flisa, Braskereidfoss), mellan Kongsvinger och Elverum.
Gjøvikbanen, 1 stasjon (Gran), norr om Roa.
Flåmsbana, 1 stasjon (Berekvam). (Flåm har också enkelt innkjørsignal men är aldrig ubetjent.)
Meråkerbanen, 2 stasjoner (Gudå, Kopperå), mellan Hell och Storlien.
Nordlandsbanen, 7 stasjoner (Ørtfjell, Dunderland, Bolna, Lønsdal, Rognan, Fauske, Otertåga), mellan Mo i Rana och Bodø.

Det kan tyckas egendomligt med släckt "infartssignal" på obevakad station, men filosofin är att enkelt innkjørsignal ersätter den handsignal som förr visades på stasjoner utan sikringsanlegg (ställverk). Stationens växlar kontrolleras ("förreglas") i stället med en telegrafsignal (med enklangsklocka) som utväxlas mellan sträckans bevakade gränsstation (det är sant!). Impulsen för en sådan ringsignal går genom centrallåset på den ubetjente stasjonen och kommer alltså inte fram om inte huvudnyckeln där är inlåst på rätt sätt; huvudnyckeln garanterar i sin tur att alla växlar ligger rätt och är låsta.
/up


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum