Ursprunget till 500- & 600 mm:s spårvidd - spårviddstabell (Historiskt material)

av Arne, Kungsholmen 王の島, måndag, november 05, 2018, 19:25 (11 dagar sedan) @ Lennart Petersen

En bana som jag har funderat på är Ffestiniog Railway i Wales. Den byggdes redan 1836 med spårvidden 600 mm = 1 ft 11 5/8 in, trodde jag. Med på FR:s webbplats står det att spårvidden är 1 ft 11 1/2 in = 597 mm. Men jag förvånas över att man inte valde 2 ft.

(För den som inte vet: Det går 12 inches (= tum) på 1 fot.)

Den har mycket riktigt spårvidd 597mm och har väl haft den från början.
Varför är lite gåtfullt , 597 är en irationell spårvidd som inte stämmer med något.
Min gissning så god som någon är att man haft för avsikt att bygga med 600mm men gjort någon felmätning

Enligt välkända ryska Paravoz.com med sin delsida Railroad Gauge Width (länk: Paravoz spårviddslista ) så finns och har det funnits 597 mm spårvidd på flera ställen i järnvägsvärlden. Den något udda spårvidden 597 mm motsvarar engelska 1' 11 1/2". Egentligen är spårviddsmåttet 1' 11 1/2" = 596,9 mm om man ska vara extra petig ;-) .

Citat:
597 mm 1' 11 1/2" Brazil (Paulista, Mogiana, Douradense, Sao Paulo - Minas, Perus - Pirapora, Tramway Cantareira), UK (Vale of Rheidol Rly; Welsh Highland Rly; Festiniog; Ashover; North Wales NG, Lynton & Barnstaple)

(de tre sista järnvägarna i rött är numer obsoleta)

--
/Arne
en Kungsholmsbos syn på den historiska järnvägen
__________________________
「猿も木から落ちる」
(saru mo ki kara ochiru)
"Even monkeys fall from trees"


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum