Ursprunget till 500- & 600 mm:s spårvidd - Följdfråga (Historiskt material)

av Dag Bonnedal @, tisdag, november 06, 2018, 20:20 (6 dagar sedan) @ daniel

Den har mycket riktigt spårvidd 597mm och har väl haft den från början.
Varför är lite gåtfullt , 597 är en irationell spårvidd som inte stämmer med något.
Min gissning så god som någon är att man haft för avsikt att bygga med 600mm men gjort någon felmätning


Mja, tror inte man var så värst meterinriktad redan år 1836 när banan stod klar.
Så spårvidden är svårförklarad, kan knappast vara 2 fot mellan rälsmitt heller (1/2 tum brett rälshuvud).

Dag B


Är inte 1 fot och 11 1/2 tum bara ett tillräckligt noggrant närmevärde för 600 mm i imperiets måttenheter?


"The Wheight and Measures Act" hade antagits i Storbritannien år 1824 och fastställde därmed "the Imperial System of Measures".
Så varför skulle man använda sig av ett franskt revolutionspåfund bara 15 år efter det att man med stor möda hade lyckats besegra Napoleon?

Kom vidare ihåg att just i Storbritannien har det av tradition varit ett avgrundsstort gap mellan naturvetenskap och ingenjörskonst. Så även om det funnits vetenskapsmän som sett fördelarna med metersystemet så är det inget som fått genomslag i praktisk ingenjörskonst.

Dag B


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum