Smalspåriga personvagnar: Öland (del 1: BBJ & SÖJ) (Järnväg allmänt)

av Johan O, Sunday, November 11, 2018, 14:56 (1985 dagar sedan) @ Johan O

Resgodsvagnar
Inför invigningen köper SÖJ tre resgodsvagnar från ASJ. De är typiska F-vagnar med öppen plattform i ena änden och en liten konduktörskupé.

[image]
Leveransfoto på F 52.

Från början värms vagnarna upp med ånga från loken, men redan efter några år med bistra öländska vintrar byggs F 51-52 om till ångfinkor och får nya nummer, Få 75-76.
Som ersättning för dessa byggs två G-finkor om till resgodsvagnar. De båda obromsade G-vagnarna utrustas med skruvbroms, gaveldörrar och konduktörskupé med fönster men däremot aldrig någon plattform.

Den första vagnen (G 108) byggs om till F 51(2) år 1912, men exakt vilket år den andra vagnen (G 105) byggs om till F 53 är inte helt klarlagt mer än att det sker någon gång efter 1913. Varför man inte återanvänder det lediga numret 52 är också oklart.

[image]
En intressant bild från Löttorp på BBJ tagen runt år 1915. Bilden visar en F-vagn utan plattform, vilket bara fanns på SÖJ (F 51(2) eller F 53), några andra bromsade täckta vagnar utan plattform har aldrig funnits på ön. Vad vagnen i sådana fall gör på BBJ vid denna tidpunkt är oklart, det finns inga uppgifter som tyder på att någon samtrafik skedde mellan bolagen.

Sammanslagning
Som det framgår ovan dras bägge banorna med mycket dålig ekonomi och efter första världskriget blir konkurrensen från bil- och busstrafiken stor. BBJ eller SÖJ dras dessutom med stora statslån som man varken klarar av att amortera eller knappt ens betala räntan på.

Riksgäldskontoret föreslår till slut att skulden ska skrivas ned och en ny avbetalningsplan skapas, under förutsättning att de båda bolagen slås ihop. Den 1 januari 1928 tar därför det nya bolaget ÖJ över båda banorna.

Fordonslista
[image]
Fordonslista för BBJ

[image]
Fordonslista för SÖJ

Källor till uppgifterna härstammar huvudsakligen från Riksarkivet: BBJs revisionsjournaler från 1918 och 1924, VoV besiktningsbevis, samt som vanligt i Väg & Vattenbyggnadsstyrelsens årliga rapporter från de enskilda järnvägarna. Även Jan-Olov Svenssons bok om Ölandsbanorna är källa till några uppgifter.

En liten förklaring till tabellen:
De grå fälten markerar att fordonen har bytt nummer, är inköpta eller har sålts vidare till andra banor.

Nästa gång fortsätter vi framåt i tiden och tar en titt på ÖJ från 1928 fram till förstatligandet.

/Johan & Stefan
Bilder från samlingsportalen.


Hela tråden: