40 mm Bofors på O-vagn (Järnväg allmänt)

av Turesson, Monday, November 12, 2018, 23:00 (1984 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Åtta Or vagnar slopades och överfördes i början på WW2 till Krigsmakten. Dessa vagnar fick inledningsvis en "enkel ombyggnad" genom att en dubbel 40 mm pjäs, ursprungligen åtta av 24 pjäser avsedd för export till Holland men beslagtagna av staten, placerades på vagnen. Dessa åtta vagnar, nu benämnda SJ Lv 1-10, var inte avsedda för att inkopplas i tåg utan istället för statisk placering vid viktiga objekt där landsvägstrafik var omöjlig. Luftvärn i tåg under rörelse skedde istället genom det transporterade förbandets försorg och då oftast med 20 mm pjäser.

Senare under beredskapen byggdes vagnarna ytterligare om och fick då ett täckt utrymme i vardera vagnsänden, ett för personalens skydd, ett för ammunitionsförvaring. Vagnarna ingick i krigsorganisationen fram mitten av 1960-talet.


Den första versionen kom under sommaren 1940, första september hade man enligt min uppgift 11 dubbelpjäser. (Men alla stod antagligen inte på vagnar, har en svagt minne om dubbelpjäser i något LV-torn.. och den tolfte pjäsen kom något senare)


Och skälet att de "blev över" var att flottans produktionsplanering av större örlogsfartyg var långsam och då helst ville ha dubbla 40'or med den holländska stabiliserade lavetten.
Bofors levererade ca 20 enkelpjäser i månaden under den här perioden, så det var inte så svårt att få marinen att släppa ett gäng med "billighets" lavetten.


Man kan hitta en del bilder på de ombyggda vagnarna i
Järnvägsminnen 6 : järnvägen och försvaret av Urban Theil

Mvh
John


Hela tråden: