40 mm Bofors på O-vagn (Järnväg allmänt)
Den första versionen kom under sommaren 1940, första september hade man enligt min uppgift 11 dubbelpjäser. (Men alla stod antagligen inte på vagnar, har en svagt minne om dubbelpjäser i något LV-torn.. och den tolfte pjäsen kom något senare)
Och skälet att de "blev över" var att flottans produktionsplanering av större örlogsfartyg var långsam och då helst ville ha dubbla 40'or med den holländska stabiliserade lavetten.
Bofors levererade ca 20 enkelpjäser i månaden under den här perioden, så det var inte så svårt att få marinen att släppa ett gäng med "billighets" lavetten.
Man kan hitta en del bilder på de ombyggda vagnarna i
Järnvägsminnen 6 : järnvägen och försvaret av Urban TheilMvh
John
Uppgiften om 11 eller 12 pjäser återfinns även i engelsk litteratur men såvitt jag har kommit fram till handlar det om åtta, inte som jag av misstag antydde - tio, järnvägsvagnar littera Or som bestyckades med av Holland beställda marinpjäser. Vagnarna byggdes om under kriget och kan därför ge intrycket av att vara fler än åtta.
Ola Ahlström
Malmö