JTJ: Lok 8 i avskalat tillstånd (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Micke Carlsson, Tuesday, November 13, 2018, 01:11 (1990 dagar sedan) @ A.Svenson

Vid de farter och belastningar det handlar om så tror jag inte att profilvalet, så länge det rör sig om "etablerade profiler", kan spela någon roll. De alternativ som finns på normalspåret idag har någon mindre betydelse vad gäller flänsslitage och gångegenskaper i högre hastigheter och några tusen km hit och dit i förväntad livslängd. Det normala museibanespårläget förtar i alla fall alla slags detaljfinesser inarbetade i en hjulprofil.

Hjulprofilen ska bidra med hjulaxelns inställning i kurvor och flänsens vinkel ska motverka klättring. Alla profiler av "normal" typ tillgodoser det.

Det enskilt viktigaste man kan göra för sina hjul som museibana tror jag är att hålla gruset borta från vägövergångar. Har sett museibanor med fordon som har fånigt låga flänsar som är brutalt uppätna från toppen och nedåt av grus och sten. En fläns borde öka i höjd som effekt av löpbaneslitage men jag har sett flänsar som är för låga, lägre än nya. Har man "skrikkurvor" kan det löna sig stort att smörja ytterrälens insida (mycket) försiktigt, det påverkar både qR och flänstjocklek storligen.


Hela tråden: