SJ-buss till Jädraås? (Historiskt material)

av Stefan Olsson, Thursday, November 15, 2018, 08:35 (1982 dagar sedan) @ Gunnar Olson

Den 20 mars 1947 svarar DONJ på en remiss från Kungl Järnvägsstyrelsen om privat busstrafik Rönnbacken- Tallås- Jädraås- Norrsundet. DONJ tillstyrker, men bara om SJ ordnar trafiken. Om så sker kan DONJ lägga ner persontrafiken mellan Jädraås och Norrsundet.

Den 24 juli meddelar DONJ Länststyrelsen att SJ accepterat överta trafiken. De 27 november meddelar man SJ Dc i Östersund att man kommer att ingå med begäran om nedläggning från och med SJs trafikstart.

Den 2 februari förklarar man sig för landsfiskalen Stål i Linghed. DONJ tycker inte att det blir någon försämring eftersom det bara drabbar övergångsresandena i Jädraås och dessa är bara ca 1,8 st/tåg.

Den 4 mars meddlar man Länststyrelsen i Falun att det blir minst samma turantal och med anslutning i Jädraås. Det blir också bättre för de resande i Hamrångefjärden då dessa slipper att gå till Åbydal. Busslinjen kommer också att överta styckegodset, med avgift enligt SJ busstaxa. Priserna kommer inte att bli högre än för nuvarande järnvägsbiljett.

Den 15 oktober 1948 meddelar man posten att nedläggningen sker 481201 och att tågen 1-4 sålede kommer att utgå. Samtidigt kommer godsfinkan i tåg 22 Ockelbo-Vintjern att indragas då det visat sig att "transporterna med denna tågenhet äro obetydliga".

Den 28 december får Landshövdingarna i Falun o Gävleborg sina fribiljetter för DONJ. Gäller i full utsträckning om tågen Jädraås-Norrundet gå (vilket de alltså redan slutat att göra!).


Hela tråden: