JTJ: Lok 8 i avskalat tillstånd (Järnvägs- och Museiföreningar)

av bjornl, Thursday, November 15, 2018, 13:26 (1960 dagar sedan) @ Ulf Smedbo

Hej

Utan att vara alltför tekniskt bevandrad själv så är jag insatt i hur vi tänker i projektet.

JTJ har mycket riktigt en egen hjulvarv som kommer från BLJ. Den använder vi stundom för att svarva vagnsaxlar, senast för KJB vagnen. Men denna är för liten för 8-ans hjul och dessutom tror jag inte vi skulle vilja försöka oss på att göra detta själva.

Den profil vi använder för vagnsaxlar är såvitt jag vet en DONJ profil men innan vi bestämmer oss för vilken profil vi skall använda här kommer vi att göra vår hemläxa. Tid har vi för pannan kommer tillbaks till JTJ tidigast till jul 2020 enl. diskussioner med Masma igår. Gissningsvis sänder vi hjulen till svarvning nästa höst, i alla fall inte tidigare.

Att använda en verkstad i Sverige som inte har vana vid arbete med järnvägsunderhåll ser vi som mindre lämpligt och vi har letat företag med rätt erfarenhet som kan svarva i Sverige och vi har fått följande svar.

Lucchini Sweden AB i Surahammar, Duroc Rail, Euromaint Rail, Swemaint, Midwaggon AB kan inte åta sig arbetet och Roslagbanans svarv klarar inte heller detta. Återstår f d .Motala verkstad, dvs. MVG, http://www.mvg.se/motala-verkstad som vi står i begrepp att kontakta nu.

Helst vill vi av transportskäl hitta en svensk leverantör men går inte det får det bli Dampflokwerk Meiningen. https://www.dampflokwerk.de/.
Vän av ordning frågar sig då, är inte det jättedyrt? Det intressanta är att det inte verkar vara så.

Vi har tagit in en offert från dom och svarvning av 6 axlar landar med nödvändiga för och efterarbeten på strax under 10 000 euro! Sedan finns det div. optioner som ultraljudsundersökning, mm och målning för ytterligare ca 4 000 euro med det är tveksamt om några av dessa behövs.

Tillkommer frakt där man får hitta en kreativ lösning. En annan viktig sak är att ha medlemmar som verkligen kan tyska för vi pratar ju om f.d. DDR här. Som tur är har JTJ aktiva medlemmar som har tyska som modersmål.

Hur vi i slutändan kommer att göra är alltså inte bestämt ännu men vi har samlat in 200 000 kr för detta arbete så ekonomiskt sett är vi i hamn.

Björn Lindell, ordf. JTJ :-)


Hela tråden: