Minns ni Länsbokstäverna(nostalgi). (Historiskt material)

av Donkeyman, Friday, November 16, 2018, 16:15 (1981 dagar sedan) @ Anders Ljung

Jag var ju en utpräglad asfaltunge från Söder. Där Norrtull var liktydigt med gränsen till Lappland och Södertälje Kanal var gräns mot Danmark.

Detta innebar också att jag mycket väl visste att länsbokstav "B" betydde "Bonde". Samt att när man såg en AC eller BD-bil som hade problem med att finna fram och därmed fördröjde trafiken så var det fullt rimligt att dra ned sidorutan och vråla: "Väntar du på Norrsken - Lappdj****".

Minns en gång i början av 70-talet när jag körde droska i Stockholm och hade en körning med 3 stycken uppenbara Göteborgare iförda silkesslirre och lackskor som kom från en eller annan "fiiin" adress på Östermalm. Och som skulle till Centralen - men fort... De måste hinna med tåget. Jag använde bakgator och fula tricks för att snirkla mig fram. Vid Nybroplan hade jag manövererat mig fram till en mycket bra position före nästa gröna ljus. Då kom det en "O-bil" som bara trängde sig in rätt framför mig och sedan stoppade mitt i smeten utan att iaktta Stockholms-koden för hur man gjorde i tät trafik. Spontant hävde jag ur mig högt och ljudligt: "Helv***s förb*** dj****a Lantis."

Resultat - det blev tvärtyst bland Göteborgarna. Man kände istapparna växa. Men trots att jag jobbade hårt i trafiken, var fräck, snirklade och i grunden gjorde en suveränt bra insats för att de skulle hinna med tåget så blev det "noll komma niks" i dricks. Inte ens "Tack för körningen", därmot särdeles sura miner.


Hela tråden: