Tag tåget till utlandet 1948 - 1956 (Järnväg allmänt)

av Richard Loe, Friday, November 16, 2018, 19:17 (1985 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Vid röjning i SJK-lokalen hittades en pärm innehållande av SJ utgivna broschyrer med information om tidtabeller, direktvagnar, valuta- och tullbestämmelser mm för resor till olika delar av Europa. I de flesta fall finns några utgåvor från 1948 och ytterligare från början eller mitten av 1950-talet. Kan studeras här.


Min far berättar att åkte man till England med Holland-Skandinavien express via Hoek van Holland så var det Mitropa vagnar som gällde, men åkte man med Nordexpressen via Ostende och Dover var det Wagon Lits vagnar.


Låter osannolikt. Mitropa var 1948 Östtyskt.
Möjligen var det DSG vagnar. Som var det Västtyska sovvagnsbolaget i slutet av 40talet.
BJ


När jag läser Mitropas historia på tyska Wikipedia så får jag det till att efter kriget bildades två Mitropaföretag i den amerikanska och den franska zonen. Först 1/4 1950 tog det nybildade DSG över dessa verksamheter. Så trots allt kan det kanske ha varit en Mitropavagn till Hoek ?

Min far vill minnas att vagnarna sades tillhöra Mitropa fram till början på 1950-talet, och han tror att det officiellt blev DSG vagnar samma år som den nya stationen öppnades i Hoek van Holland (1950, väl?). Men, han sade också att utseendemässigt så var det ingen skillnad mellan den gamla Mitropa och det nya DSG, det var samma färger och logotyp som man hade innan kriget. Var det bara en bolagsombildning som gjordes?

Resan på den engelska sidan (för min far) bestod av tåg från Northampton till Peterborough, där man byte till Birmingham delen av snälltåget North Country Continental. Resan fortsatte till March, där delarna från Liverpool (via Manchester) och York kopplades på innan tåget reste vidare till Harwich via Ely och Ipswich. Tydligen så kunde det vara 10-12 vagnar i tåget efter uppehållet i March, och dragloket brukade vara en B17 eller V2. Tåget gick i samband med natt båtens avgång och ankomst. Enligt min far så var detta snälltåg där den sista fd LNER resturangvagnen ritade av Gresley användes (och vagnen överlevde länge nog att få den blå/silvergrå färgsättningen).


Hela tråden: