Tag tåget till utlandet 1948 - 1956 (Järnväg allmänt)

av Lennart Petersen, Friday, November 16, 2018, 21:28 (1986 dagar sedan) @ Richard Loe

Vid röjning i SJK-lokalen hittades en pärm innehållande av SJ utgivna broschyrer med information om tidtabeller, direktvagnar, valuta- och tullbestämmelser mm för resor till olika delar av Europa. I de flesta fall finns några utgåvor från 1948 och ytterligare från början eller mitten av 1950-talet. Kan studeras här.


Min far berättar att åkte man till England med Holland-Skandinavien express via Hoek van Holland så var det Mitropa vagnar som gällde, men åkte man med Nordexpressen via Ostende och Dover var det Wagon Lits vagnar.


Låter osannolikt. Mitropa var 1948 Östtyskt.
Möjligen var det DSG vagnar. Som var det Västtyska sovvagnsbolaget i slutet av 40talet.
BJ


När jag läser Mitropas historia på tyska Wikipedia så får jag det till att efter kriget bildades två Mitropaföretag i den amerikanska och den franska zonen. Först 1/4 1950 tog det nybildade DSG över dessa verksamheter. Så trots allt kan det kanske ha varit en Mitropavagn till Hoek ?


Min far vill minnas att vagnarna sades tillhöra Mitropa fram till början på 1950-talet, och han tror att det officiellt blev DSG vagnar samma år som den nya stationen öppnades i Hoek van Holland (1950, väl?). Men, han sade också att utseendemässigt så var det ingen skillnad mellan den gamla Mitropa och det nya DSG, det var samma färger och logotyp som man hade innan kriget. Var det bara en bolagsombildning som gjordes?

Ja som jag uppfattat det var det dessa två Mitropabolag som ombildades till DSG vilket bolag bildades 1949 men tycks ha startat 1/4 1950.
Det var alltså efter delningen av Tyskland, efter kriget organiserades ju Tyskland i 4 zoner där respektive ockupationsmakt svarade för trafiken (med vad som fanns till hands) Allt tydde på att Tyskland skulle förbli enat, inte minst Stalin förespråkade detta. Men så kom i västzonerna D-marksreformen. Den gamla riksmarken hade varit giltig valuta i alla 4 zonerna, när nu denna valuta som fanns i överföd bara blev giltig i östzonen hade väst kunnat köpa upp hela öst så man kontrade snabbt och utropade en egen republik DDR . Sen rullade det på och vi fick murar och taggtråd. Mitropa fortsatte i öst och DSG i väst, men vid återföreningen valde man faktiskt Mitropa som namn på det nu gemensamma bolaget. Men det var många konstiga krumelurer bakom , t.ex gjorde DR i östtyskland anspråk på gamla DR egendomar i utlandet vilket då bland annat inkluderade Basel Bad station (i Schweiz) men hade ingen makt att ta över stationen.


Hela tråden: