Förarturer Långängsbanan? (Tidtabeller)

av Leif B, Tuesday, November 20, 2018, 21:17 (1981 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Bytte förarna tåg vid Stocksund på något sätt, eller hade man speciella turer som körde långängsvagnen hela dagen?

(Jag utgår från att den var enmansbetjänad, annars gäller frågan förstås konduktören också!)

En historia som berättats mig går ungefär så här: "det var en vikarierande förare som körde "lådan" en dag och när avgångstiden var inne så startade han från Långängstorp, varvid de förskräckta passagerarna ropade "Vad gör du? Han som sitter där har ju inte kommit än!"

Historien tyder ju på att det var några få förare som normalt körde "Lådan" och kände sina resenärer, om inte till namnet så åtminstone till utseende och morgonvanor. I så fall underlättade det säkert också biljetthanteringen genom att föraren visste vilka som hade månadskort och på sin höjd behövde kontrollera övriga. (Om han inte helt överlät kontrollen till "kontan" på tåget Stocksund - Stockholm?)

Jag har inte hört något om konduktörer på "Lådan", men det är ju tänkbart att det fanns, åtminstone de allra första åren.


Hela tråden: