Konduktör Långängsbanan? Biljettlucka i hyttdörren? (Tidtabeller)

av Christer Göransson, Tuesday, November 20, 2018, 21:44 (1955 dagar sedan) @ Leif B

Såvitt jag läst så var det tänkt att föraren skulle gå igenom vagnen och sälja biljetter innan avgång från Stocksund respektive Stockby....


Var det inte så att föraren skulle slippa detta genom att det fanns en biljettlucka från hytten in till resandeavdelningen? Ungefär som på dagens bussar alltså, även om resenärerna inte klev på tåget precis intill denna? Eller var det bara en av motorvagnarna som hade det arrangemanget (nr 32 vill jag minnas)?

/ L G


Jag har för mig att en av - eller alla - träburkar som fanns kvar 1989 hade biljettlucka. Kvarvarande då var 33, 35 och 36.

Deträburkar som fick biljettlucka var 33 och 34.
De fick dem när Eddavägspendeln skulle köras utan konduktör 1972. Då hade Långängsbanan lagts ned för 6 år sedan och motorvagn 32 (som var den som oftast gick där) skrotats.

Tjänstgöringen bestod av passresa till/från Stocksund och pendling på Långängsbanan.
Förare med problem (småsjuka eller annat) hamnade ofta där.

/Christer


Hela tråden: