Konduktör Långängsbanan? Biljettlucka i hyttdörren? (Tidtabeller)

av Johan Björklund, Wednesday, November 21, 2018, 21:09 (1954 dagar sedan) @ Björn Öman

Som boende i Stocksund, nära Stockby hpl mellan 1961 och 1970-talet under min läroverkstid kan jag berätta om de dagliga rutinerna vid Långängsbanan. Förarna brukade vara vissa personer, som man kände igen. Någon var väldigt sävlig och långsam, någon var ganska hetsig. Kanske de satte lite speciella personer på den tjänstgöringen. Det var ju nära till Stockholm Ö och bara gångavstånd till Mörby Verkstäder där de kunde komma ifrån. På vägen från Stocksund Stn kontrollerades ALDIG biljetter, det förutsattes att alla passagerare kom med Stockholmståget. På vägen från Långängstorp gick föraren igenom vagnen vid Stockby och sålde/kontrollerade biljetter. Det kostade 1,20 kr till Stockholm Ö (Stocksund- Östra Stn kostade 1,- kr). På onsdagarna (lill-lördan) kunde man köpa tur och retur för 1,50 kr, det var sedan hembiträdestiden.

Lådan passade normalt alla Djursholmstågen som gick en gång i halvtimmen och dessutom de extra Näsbyparkstågen i rusningstrafik, så det blev kvartstrafik i rusningen. Vissa Långängståg var helt fulla på t.ex. morgnarna, med gemytlig hög stämning för folk var ju grannar och kände varandra ibland sen generationer.

Det var bara 32:an, 33:an och 34:an som gick på banan, jag tror att den höga plattformen i Stocksund var i vägen för övriga motorvagnar. Mest 33:an och 32:an, de bytte vagn efter några veckors tjänstgöring.

Den minimalt underhållna banan gjorde att det var en väldigt skakig resa Stocksund-Långängstorp, men det kunde ju inte hända så mycket med endast en vagn. Man kände igen skarvarna under resan så man visste var man var när man satt i. Vagnen krängde i kurvorna. Dessutom small det väldigt i elkontakterna i uppförsbacken från Stocksund (och föraren drog alltid på oförsiktigt alla kontakter på en gång) så jag minns att en gång satt några fina damer från Stockholm i närheten av "elskåpet" och blev förskräckta och undrade vad det var som ramlade därinne, he he.


Tack för en utförlig och målande berättelse om livet på lådan!

Hur såg beläggningen ut mot slutet, hade det glesnat ombord på lådan eller var det fullspikat ända tills det bittra slutet? Hur togs nedläggningen emot i Stocksund, var folk sura eller var det ingen som brydde sig?


Hela tråden: