Godståg, Arvika 1970, bild (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult, Sunday, November 25, 2018, 08:21 (1951 dagar sedan) @ jhje

Konduktören hade väl koll på vagnarna, att vagnskortet var rätt skrivit men så grunnar jag om det fanns växlare också.

Vagnskortet var grundhandlingen. Efter det skrevs vagnslistor för de olika tågen i transportkedjan.
Normalt medföljde två konduktörer (eller konduktör + trafikbiträde) i lokalgodstågen. Detta
för styckegodshantering och växling - ofta arbetade ju tkl ensam på småstationerna.
Den långsamma lgt-tjänsten gav mycket arbetstid i schemaavräkningen. Men ansågs av många som tråkig.


Så 1948 så infördes det godsbil som gick parallellt med godståget. I Kärringriket var det lite med tung industri mest textil och det var som gjort för bilen.

Jag gissar att lgt stationsuppehåll krymptes, då de skulle hantera enbart vagnslaster. Här gällde det tre-fyra mans arbetstid. Styckegodsbilen kunde också göra "hembesök" hos avtalskunder, som hos konkurrerande åkare.


Hela tråden: