Lästa/Olästa meddelanden (Forumet)

av Jan Langstrom, Sunday, November 25, 2018, 14:15 (1977 dagar sedan) @ Arne

Alla vill vi väl ha ett så funktionellt och lättarbetat Järnvägshistoriskt forum som möjligt. Efter den senaste större uppdateringen av forumprogramvaran My Little Forum har det uppmärksammats av flera skribenter att det blivit betydligt svårare att särskilja olästa och lästa foruminlägg. Det är alltså ett verkligt de facto problem för många (?) här i forumet.

Där är jag helt enig med dig.

Men att då – som en del gör här i JVMV2-forumet – avfärda dessa frågor om den sämre läsbarheten som kverulans är faktiskt svårt att förstå. Att dessutom föreslå att de drabbade ska lösa läsbarhetsproblemet själva, oklart på vilket sätt, är inte heller särskilt konstruktivt enligt min mening. Men om de som uppenbarligen inte fått ändrade färgförhållanden när de surfar på forumet förklarar för oss andra hur de konfigurerat sina datorer/smartfånar/paddor är ju mycket vunnet!

Kverulans är att klaga ofta, i onödan och utan att tänka över vad man kan göra för att lösa ett problem. Många här gör inte så och om någon av dessa uppfattat det så, ber jag om ursäkt.

Som du säkert vet, sparar din dator filer för återanvändning för att minska behovet av överföring. En del av oss här har inte ersatt den gamla formateringsfilen med den nya. Jag ställde mig i början frågande till klagomålen, tills jag gjorde en tvingande uppdatering och såg ändringarna själv. Det kan också finnas någon inställning i andra browsers som jag inte känner till.

Återigen, som bl a trafikchefen förklarat, är det My Little Forum som har bestämt hur det ska vara. Trafikchefen har deklarerat att han inte vill gå in och ändra och förklarat varför, vilket jag respekterar och du borde göra också. MLF är gratis programvara: take it or leave it... eller gör något och ändra själv. Det kanske betyder att du behöver lära dig något nytt, hemska tanke.

Jag minns att Postvagnen i den grå forntiden, nåja, hade problem med färgerna på de olästa respektive lästa trådarna för en hel del forumskribenter som var rödgrönfärgblinda. Jag minns inte om det var på Parsimony-tiden eller efter det att My Little Forum hade implementerats. Men hur nu det än var kunde man från ansvarigt tekniskt håll justera färgerna på olästa respektive lästa trådinlägg.

Att man inte kan begära av de mjukvaruansvariga på My Little Forum att dessa ska slänga allt åt sidan för att omedelbart lösa vårt problem här i Järnvägshistoriskt forum är en realitet; det är förstås inte möjligt att bara kräva snabba förändringar. Som någon skrev här i tråden så är det ju en gratis mjukvara så man får väl ställa in sig i kön och hoppas på det bästa. Men att alla icke datorkunniga bara ska tyst finna sig i att förhållandena beträffade färgerna på olästa såväl som lästa inlägg ändrats till det sämre är något märkligt, methinks!

Nej, det är inte tyst. Du har nog missat det inlägget.


Hela tråden: