Godståg, Arvika 1970, bild Har Du loknr (Järnväg allmänt)

av NOR, Sunday, November 25, 2018, 19:45 (1950 dagar sedan) @ Per Ljungberg

D 138 hade åtminstone ena änden ombyggd med borttagen dörr. Jag kommer ihåg när jag såg loket framifrån för första gången på väg in till Alingsås från väster. Då tänkte jag att det var ett Of-lok som kom. Men så var naturligtvis inte fallet. Det var först många år senare som det en kort tid passerade Of-lok förbi Alingsås i ett nyupprättat godståg som kallades för "Stålpilen".


Dg 138.
Borttagandet av gaveldörrarna berodde inte på kollisionsskada vilket man först kunde misstänka. Orsaken är intressantare än så.

Bakgrunden till de slopade gaveldörrarna började i och med att man provisoriskt lät bygga om Of2 72-73-57 till 3-delat Of-lok. (Normal dragkrok och buffertar monterades i kortkopplingsänden på Of2 57). Försöket som pågick från oktober 1951 till februari 1952 slog väl ut. Man beslutade sig sedermera, efter ett flera utredningar (beskrivet i elloksboken) att bygga om ett antal Of2-lok till 3-delade lok, senare kallade för Of3.

14 januari 1953 beordrar Maskinbyrån, Verkstadsförman i Malmö, att på ett D-lok med träkorg ta ner gaveldörrarna med dörrkarm och fällbryggor, och skicka dessa till Hvst Notviken för montering på ett Of2-lok.

Det blev Dg 138 som blev ”offret”. Loket togs in på verkstaden den 22 januari 1953 för reparation av motorskador, samtidigt togs gaveldörrarna bort jämte beslag och trösklar. Loket lämnade verkstaden den 28 februari 1953.

Den ena av de två nedtagna gaveldörrarna sattes upp på Of2 66. Lok Of3 65-66-67 lämnade Notviken i augusti 1953.

Då nästa Of3 ska byggas om, 62-63-64, monteras endast trösklar och gångjärn in. Gaveldörren lades i förråd, för senare montering i den händelse att man ville dela på loket och köra det som Of2.


Hela tråden: