Bevarade stationshus Roslagsbanan. Komplettering (Bana)

av Leif B, Tuesday, November 27, 2018, 19:20 (1948 dagar sedan) @ John T

Jag är intresserad om det är någon som har tips på var man kan hitta information om hur många av ursprungliga stationshus efter det som idag kallas Roslagsbanan som finns bevarade?

Är särskilt intresserad av Enebybergs station och all tänkbar information rörande denna.

MVh

Jonas Sundvall


Mig veterligen finns ingen samlad information i tryck som är aktuell om just det du efterfrågar. Det som kommer närmast bör vara Banvakt.se Där kan du söka på Stockholm Ö och sedan klicka dig fram station för station.
Något skrivet om just Enebybergs hållplats, dess byggnad och historia på djupet känner jag inte till - men kanske någon annan vet?

Här är i alla fall ett urval (som berör hållplatsens byggnader) grundläggande historiska fakta om Enebybergs hållplats, ur årsberättelserna från Stockholm-Roslagens Järnvägar:

1909: Väntkur ditflyttad från Frescati.

1921: Ett mindre stationshus inrymmande väntsal, tidningskiosk och bagagerum uppfört.

1945: Hållplatsbyggnaden flyttad och ombyggd.

1946: El-installation i vänthall och kiosk utförd.

Vad gäller bevarade stationshus längs dagens Roslagsbanan så är ju vad som är "bevarade" och "ursprungliga" definitionsfrågor.

Men här följer en spontan uppräkning som följer av kvarvarande stationshus (ej hållplatskurar) på dagens Roslagsbana:

Tar mig friheten att komplettera din lista nedan.

Stockholm Ö - det andra av två stationshus, kvar
Stocksund - det andra av två stationshus, kvar
Djursholms Ösby - det andra av två stationshus, kvar
Djursholms Ekeby
Enebyberg
Roslags Näsby (både det äldsta och det yngre av två stationshus - jag är osäker på om de ännu är kvar - de är i så fall starkt rivningshotade). De fanns kvar förra veckan, men kommer att rivas.
Viggbyholm - inrymmer "Stationscafeet"
Rydbo - två stationshus, kvar
Österskär
Täby (Kyrkby) - det andra av två stationshus, kvar

Molnby - banvaktsstuga/hållplatskur, står tom och försämras i skick

Lindholmen
Frösunda
Kårsta

Komplettera som sagt gärna med Banvakt.se, som nämnt ovan.


Om du söker på "Enebyberg" i samlingsportalen så hittar du bilder på gamla och nya hållplatskuren. (Men första bilden på ett "boställehus" i tegel, är inte från Enebyberg vid Roslagsbanan.) Det finns naturligtvis bilder även på flera andra stationshus vid Roslagsbanan.


Hela tråden: