Tågresa (Järnväg allmänt)

av Anders Sandgren, Wednesday, November 28, 2018, 14:02 (1974 dagar sedan) @ jhje

De flesta av HNJ's DEVA-vagnar var resgods- eller post&resgods-morotvagnar, det var väl bara den första vagnen som hade passagerarutrymme. De båda XDF-vagnarna blev 'ombyggda' till DFo innnan förstatligandet.
Antagligen hade det vissa fördelar, dels slapp man motorbuller i passagerardelen, dels hade man större flexibilitet avseende personvagnarna. Idén med självgående resgodsvagn fanns ju även på ångtiden genom de s.k packagnsloken HBJ 4 "Lärkan" och LSSJ 4 "Victoria". Och i modern tid finns ju dragvagnsdelen X2 som har ett godsutrymme från början avsett för ilgods och kanske borde heta XF2.

För övrigt är ju även SNJ XF10 ett lok med resgodsutrymme, vilket ju även litterat anger.


Hela tråden: