Makadamtåg. Några spårfrågor. Slutsignalen? (Järnväg allmänt)
[img]http://www.samlingsportalen.se/all/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KACA00973&Imgnr=1[/img]
[img]http://www.samlingsportalen.se/all/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KACA00972&Imgnr=1[/img]
Gissar att bilderna stammar från 1930-talet. 1938 infördes nämligen fjäderspikbefästning. Tror inte att vanlig rälsspik användes därefter vid anläggning av huvud/dubbelspår. Men det andra spåret saknar underläggsplattor. Har trott att underläggsplattor vid SJ infördes först samtidigt med fjäderspik. Ett undantag var provsträckor med K-befästning som byggdes på 1920-talet, ungefär samtidigt som BJ införde K-befästning som standard.
Men varför sitter inte slutsignalen på sista vagnen?
Bildtext:
Makadamtåg, Malmö.Anmärkning:
Text på omslag: "Makadamtåg".Fotograf: Ort/Driftplats Malmö Bandel:
Fototid -- Bolag 201 Kompletterad 2016-10-06
Jag reagerade också på slutsignalen!
Men när jag tittar riktigt noga så tror jag faktiskt att den sitter på främre hörnet på sista vagnen.