Makadamtåg. Några spårfrågor (Järnväg allmänt)

av daniel, Wednesday, November 28, 2018, 21:49 (1947 dagar sedan) @ BD

Gissar att bilderna stammar från 1930-talet. 1938 infördes nämligen fjäderspikbefästning. Tror inte att vanlig rälsspik användes därefter vid anläggning av huvud/dubbelspår. Men det andra spåret saknar underläggsplattor. Har trott att underläggsplattor vid SJ infördes först samtidigt med fjäderspik. Ett undantag var provsträckor med K-befästning som byggdes på 1920-talet, ungefär samtidigt som BJ införde K-befästning som standard.

Den äldsta SJ ritningen på en underläggsplatta som jag hittat vid en snabbkoll är en ritning på en platta för klämbefästning från 1916. Tidiga ritningar på underläggsplattor för spikbefästning dyker upp 1922. På en ritning från 1931 har underläggsplattan för spikbefästning fått det utförande som den sedan kom att ha.

De första ritningarna relaterade till fjäderspik är daterade 1938 (och den nyaste 1973).

Sedan kan man väl inte vara säker på att det är ett dubbelspårsbygge vi ser, det kan väl vara ett sidospår av något slag? Fram till 60-talet hängde man ju tråd över i princip varenda spår när man elektrifierade.


Hela tråden: