HC-tvåaxligt på smalspår (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Granis, Thursday, November 29, 2018, 08:06 (1968 dagar sedan) @ Gunnar Olson

Ja. Tvåaxliga rälsbussar på smalspår var ju ö h t inte vanliga. Framförallt inte tillverkade av Hilding Carlsson, som var desto vanligare i boggiversion och hyfsat vanliga på normalspår. Som den nu aktuella då.

På 891 fanns väl bara tre; två tillverkade för SJ ämnade för fd NHJ, men som rätt snart hamnade i Småland (varför "Bergsjökoa" utgjordes av enbart loktåg ända fram till nedläggningen 1962) och så den som tillverkades för VB, togs sedan över av "TÖJ-partnern" MÖJ och sen gjordes till motortralla av SJ. Som sådan -med smeknamnet "Sputnik"- finns den kvar än idag hos TJF i Västervik, men att "återombygga" den till rälsbuss m h a en normalspårig Y-korg (som hade samma dimensioner -väl?) har man valt att inte genomföra. Den ska bevaras som tjänstefordon. Eller nåt sånt.

Som Gunnar påpekat fanns bara en tvåaxlig "Yt" på 1067-nätet, men då tillverkad av Motala verkstad. Och därför med "annan design", fronterna inte minst. Dessa blev väl annars på nåt sätt Hilding Carlssons "kännetecken" för trärälsbussarna, antal axlar och spårvidd till trots.

Kul med KVBJ´s planer, men vi ska som sagt inte kapa denna tråd utan vänta tills det blir en egen :-) Nämnda förening har ju haft flera planer genom åren (inte minst för fordon), och det skulle verkligen bli intressant att få höra mer om dessa och hur de genomförs. Och jag kan tänka mig att behovet av en fordonshall nu ökar ännu mer i Hovmansbygd (där väl i så fall, eller?)

/ L G


Hela tråden: