HC-tvåaxligt på smalspår (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Granis, Thursday, November 29, 2018, 11:39 (1946 dagar sedan) @ Hugo K

Eftersom den har varit i "sputnikutförande " längre tid än rälsbussutförande i kommersiell drift så är det väl mer musealt korrekt?

Det är nog fler faktorer än tiden som avgör sånt. Plus att begreppet "korrekt" inte är helt självklart. Det heller. Ett fordon som haft fler utföranden har då flera (mer eller mindre) korrekta museala sådana. Då kan andra faktorer avgöra: Exempelvis "musealt värde" -t ex att den är unik i landet- eller användbarhet på en museibana. Såsom behov av resandeplatser. Här, f f a vad gäller det sistnämnda, har vi också ett "grundproblem" just vad gäller vilka fordon det ska satsas på hos museibanorna. Godsvagnar och tjänstefordon kan då ofta få stå tillbaka. "De betalar sig inte", liksom...

Men i det här aktuella fallet håller jag dock med om beslutet: "Sputnik" är nog rätt unik -och häftig!- som just tjänstefordon (i varje fall smalspårigt sådant) och TJF har tillräckligt med YP-bussar för att klara resandebehovet i den trafiken.

/ L G :-)


Hela tråden: