Sandbäckshult 1965, bild (Bana)

av Kjell Aghult, Friday, November 30, 2018, 14:55 (1967 dagar sedan) @ jhje

Stationshuset revs ca 1978.
Vid nedläggningen av Ruda - Brittatorp 1963-09-29 gjordes också vissa andra godstrafikändringar i området: De genomgående lokalgodstågen Berga - Kalmar indrogs. Högsby, Ruda,
Finsjö och Kvillegärde (De två senare mot Oskarshamn) betjänades med Z4p från Berga. Från Kalmarhållet vände lgt (med Tp-lok) i Blomstermåla. Sandbäckshult - Ruda upphörde reguljär godstrafik. Bara Långemåla funnits kvar här som vagnslastpunkt.

Sandbäckshult avbemannades och förändrades infrastrukturellt till håll- och lastplats. Semaforerna utbyttes mot huvudljussignaler. Vagnutbytet med Mönsterås skedde med att lgt söderifrån framgick som vagnuttagning Blomstermåla - Sandbäckshult. Där mötte Mönsterås´ lokomotor med en anslutande vut. Mönsterås. Växlare från Bma utförde vagnutbytet. SJ platsansvarige i Mss var ett slags samordnare för den korta sträckan dit. Men kallades i trafikeringsinstruktionen inte för tkl.

Sbh egen vagnslast nedlades 1966. Platsen hade tidigare haft industrispår till Stranda Industri AB (Vad den nu tillverkade). Företaget uppkallat efter häradet.


Hela tråden: