Postkupe på VCJ (Järnväg allmänt)

av Anders.k., Sunday, December 02, 2018, 21:00 (1969 dagar sedan) @ Ted S

Det bör ha varit postkupé 213, i drift fram till 1968. På sträckan fanns även pk 214 fram till 1943. Allt enligt boken Järnvägsposten (Posten Brev, 1996). Inga detaljer kring hanteringen av värdeposten framgår tyvärr.

Ja, jag undrar vilket år frågan gäller.
1962 går Postkupe 213 i blandat tåg 3582 upp till Falköping och blandat tåg 3581 ner, och dragkraften var väl en T21.
Vilket år dom ersatte ångloken har jag ingen aning om, men 1962 var det definitivt T21 som drog.

Posten använder ju förutom Postkupe 213 , även andra rälssbusståg för transporter på linjen.

1965 har det ju blivit ett rälsbusståg som heter 2538 upp till Falköping och 2531 ner.

1968 läggs ju posttransporterna ner , och i tidtabell 1969 har rällsbuss trafiken fått ändrade tider.

Postanstalter på linjen var ju 1962, med tillhörande lantpoststationer :

Landeryd med lantpostationen Långaryd
Broaryd
Smål Burseryd (B)
Hällabäck
Sjötofta med lantpostationen Håcksvik
Ambjörnarp
Tranemo (B)
Limmared
Månstadskulle
Vegby med lantpostanstalten Tvärred
Ulricehman
Timmele med lantpostationerna Murum och Älmestad
Dalum
Blidsberg med lantpostanstalterna Brismene, Börsig, Kärråkra
Trädet
Åsarp
Kinnarp
Slutarp
Falköping C

Fetstil är Postkontor, B betyder Postexpiditioner, och dom andra är Poststationer.

Falköping är en station med stor postial närvaro, omlastningsplats och sorteringsplats.

På 60-talet utnyttjade man Ilgodståg, Nattåg, Persontåg och vanliga godståg.
Rena Posttåg är ett sent påfund , 90-tal någon gång när ilgodset, styckegodset , resandegodset och sitt/sovvagnarna har rensats bort så återstår bara posten i tågen.

M.V.H Anders.k.


Hela tråden: