TGOJ och Postkupeer (Järnväg allmänt)

av Anders.k., Tuesday, December 04, 2018, 16:48 (1969 dagar sedan)

När man läser i boken om TGOJ material så får man en bild att TGOJ har två postvagnar som man köpte från SJ som i sin tur har tillkommit genom förstatligande , således udda vagnar och SJ försåg den ena med boggier och TGOJ den andra .

1962 rullar två olika postkupeer på TGOJ , bägge rullar lite udda.
Det rullar flera på sträckan Frövi -Köping men det tror jag är en ren SJ angelägenhet.

Pkp 341 rullar mellan Grängesberg och Hallsberg, med avgång Grängesberg kl 14:00 i godståg 8001 till Frövi dit den ankommer 18:29 (inte snabbaste tåget).
Lämnar Frövi nu i godståg 7281 kl 19:05 uppehåll i Örebro 19:37 till 20:27 och ankommer slutligen Hallsberg 20:56

Returen lämnar Hallsberg i godståg 7264 kl 03:44 ankommer Örebro 04:07, lämnar i godståg 7282 (som jag misstänker är samma tåg trots annat nummer) kl 05:25.
Det långa uppehållet tror jag beror på att man inväntar godståg 4394 med finkor med post från Malmö-Skåne-Småland.
Ankommer i all fall Frövi 05:55 , lämnar Frövi i godståg 8000 kl 06:10 och ankommer slutligen Grängesberg 09:24.

Frågan nu är tvådelad, vilket lok drog på TGOJ och drog även TGOJ tåget till Hallsberg ?
Det är rätt långa uppehåll på stationerna , för växling antar jag så var detta ett (o)vanligt lokalgodståg som medförde en postkupe ?

Den andra Pkp på TGOJ var :
Pkp 452 som lämnar Flen kl 06:28 i persontåg 562 .
Förutom Postkupen innehåller tåget en sovvagn från Malmö till Västerås (WLABo4) ,minst två godsvagnar med ilgods till Eskilstuna som kopplat på Snt 12 i Norrköping , den ena Giu från Malmö och den andra G från Helsingborg.
Dessutom måste tåget innehållit åtminstone två personvagnar då både 1 och 2 klass förs.
Uppehåll i Eskilstuna 07:14 till 07:27 och tåget med Pkp ankommer Västerås 08:25 .
Postanslutning till bla Sala med tåg 1207 avgång 08:32.

Returen sker inte från Västerås ,utan från Eskilstuna .
Men sovvagnen är ju med , på morgonen hade den slutstation Västerås men på kvällen utgår den från Sala , den hänger antagligen med ett tåg från Västerås på eftermiddagen som sedan hela tåget återgår mot Flen, postvagnen också ?
Kl 22:00 avgår Pkp 452 från Eskilstuna och är framme i Flen 22:39 .

Frågorna här , är det TGOJ Bt lok som drar, ända till Västerås och Sala ?
Hur ser tågets sammansättning ut , vilka personvagnar är med ?

M.V.H Anders.k.


Hela tråden: