Makadamtåg. Några spårfrågor (Järnväg allmänt)

av Sven Bårström, Tuesday, December 04, 2018, 19:28 (1968 dagar sedan) @ daniel

Enligt SJ 75-årsskrift infördes underläggsplattorna för spikbefästning 1924 i samband med den då nytillkomna rälsmodellen med 43,2 kg vikt per meter. De kunde också användas för 41-kg räler som hade samma fotbredd, 133 mm. Den ursprungliga plattan var nog något mindre än den som använts senare, och som möjligen kan ha tillkommit 1931, som sägs i denna tråd.
Förvisso har man byggt många spår med vanlig spikbefästning och underläggsplattor efter 1938 då fjäderspiken infördes - först i samband med dubbelspårsbyggen på stambanorna. På bilden tycker jag mig se ett makamiseringsarbete på 43-kg-spår med spikbefästning och underläggsplattor. Det är naturligtvis svårt att säga var bilden är tagen. Det är inte säkert att det vänstra spåret utan underläggsplattor ingår i ett dubbelspår. Det kan möjligen ligga i en anslutande sidolinje eller motsvarande.
Sven B


Hela tråden: