1914 års säkerhetskommission - slutrapport (Järnväg allmänt)

av Gunnar Ekeving, Tuesday, December 04, 2018, 21:45 (1969 dagar sedan) @ Anders_W

Kan det vara detta verk som jag hittade i SJK bibliotekskatalog:

FÖRSLAG AV 1914 ÅRS SÄKERHETSKOMMITTÉ - DEL 1 DRIFTREGLEMENTE FÖR HUVUDBANOR - Stockholm : KJS 1918
?

Jag var i SJK-lokalen tidigare i kväll och tänkte undersöka saken närmare, men kom inte åt att kolla hyllan eftersom lokalen var mörklagd då det pågick ett föredrag med ljusbilder.

I min egen bokhylla finns ett nästan 700 sidor tjockt verk "Betänkande och förslag rörande säkerhetsbestämmelse för driften å järnvägar med huvudbanas karaktär, avgivet av den av KJst den 17 mars 1914 för ändamålet tillsatta kommitté (1914 års säkerhetskommitté)". Denna skrift innehåller mycket utförliga förslag till säkerhets- och signalordningar mm, inklusive kommentarer och reservationer från olika kommittémedlemmar. Jag köpte den från SJK arkiv som för cirka 30 - 40 år sedan hade en stor hög som man antagligen fått från SJ vid någon gallringsaktion och då sålde till medlemmar. Om det bedöms vara av intresse skulle jag kunna skanna in och lägga ut i varje fall delar av rapporten. Rimligtvis är det samma bok som finns i SJK bibliotek i Sollentuna.


Hela tråden: