Makadamtåg. Malmvagnarna (Järnväg allmänt)

av Anders Sandgren, Wednesday, December 05, 2018, 13:24 (1968 dagar sedan) @ BD

[img]http://www.samlingsportalen.se/all/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KACA00973&Imgnr=1[/img]

[img]http://www.samlingsportalen.se/all/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KACA00972&Imgnr=1[/img]

Gissar att bilderna stammar från 1930-talet. 1938 infördes nämligen fjäderspikbefästning. Tror inte att vanlig rälsspik användes därefter vid anläggning av huvud/dubbelspår. Men det andra spåret saknar underläggsplattor. Har trott att underläggsplattor vid SJ infördes först samtidigt med fjäderspik. Ett undantag var provsträckor med K-befästning som byggdes på 1920-talet, ungefär samtidigt som BJ införde K-befästning som standard.

Men varför sitter inte slutsignalen på sista vagnen?

Bildtext:
Makadamtåg, Malmö.

Anmärkning:
Text på omslag: "Makadamtåg".

Fotograf: Ort/Driftplats Malmö Bandel:
Fototid -- Bolag 201 Kompletterad 2016-10-06

De med gruspåbyggnad försedda vagnarna är inte det malmvagnar M2/Mas ur serien 15337-15406.
Det syns inte något hål i gavelstödet som de senare M2/Mas hade. De äldre malmvagnarma hade väl bara tre sidoförstärkningar på långsidan.
De behöver ju inte vara överförda till byggnadvagnparken utan bara vara utlånade för bygget.
Är kontaktlednnigsstolparna på nygrusade spåret galvade och de andra målade eller är det ljusförhållanden som ger olika gråton på dem?


Hela tråden: