Hjälptorn i Herrljunga (Järnväg allmänt)

av Gunnar Ekeving, Wednesday, December 05, 2018, 21:39 (1967 dagar sedan) @ BD

Var månne hjälptorn till för att öka flödet i ledningen till vattenhästen eller var det en tillfällig lösning under en ombyggnad?

I SJ 75-årsskrift från 1931 nämns i andra bandet sid 586 att man på vissa större stationer ordnat [b]trycktorn[/b] för att uppnå rask vattentagning. En annan lösning var att byta till grövre ledningar mellan vattentorn och vattenhästar.

Det framgår inte hur dessa trycktorn var utformade.

Kanske var [b]hjälptorn [/b]en annan term för [b]trycktorn[/b]?

Om Herrljunga kan man läsa i Ljunggrens "Sveriges lokstationer" (SJK skriftserie nr 60) att det fanns fristående vattentorn "intill huvudspåret mot Falköping", och det är troligen detta torn som är utmärkt med siffran 4 på [link=https://ekeving.se/r/bgd/SJ/K-M/Jvm1184_J1_-0381.jpg]en bangårdsritning från 1944 [Järnvägsmuseet]. [/link] "4" brukade betyda just vattentorn. Något ytterligare vattentorn (hjälptorn) kan jag inte hitta på ritningen, så kanske har hjälptornet tagits ner när ångdriften på stambanan upphörde?


Hela tråden: