Jan Sandgren apropå “hjälptorn” (Järnväg allmänt)

av Micke Carlsson @, onsdag, december 05, 2018, 23:53 (13 dagar sedan) @ Jöran Johansson

SJ genomgick ju ett teknikgenerationsskifte från 1910-talet då den nya "standard" som gav oss B, E, F osv-lok med större dragkraft, större förråd och därmed ökade krav på kapaciteten hos depåerna. Det förklarar att dessa torn m m byggs i större antal vid just den här tiden.

Att de utförs så omsorgsfullt tror jag man ska tolka som ett uttryck för den "status" ett statsbanebygge "borde" nå upp till vid de här tiden. Självklart bygger SJ något som leder vägen framåt och som tjänar som förebild för samhället när man väl bygger. Visst har man viss omsorg om kostnader, men man bygger inte skit, man bygger saker att vara stolt över. Byggnaden representerar något till någon del, lika mycket som den fyller en funktion. X2000 är den sista produkten av den andan.

Lägg märke till hur Vaggerydstornet inte alls har samma värden representerade och i bästa fall delvis kan betraktas som en halvt genomförd imitation av ett i jämförelse ståtligt och "väl-arktiekterat" SJ-torn.


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum