HBJ-målning (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult, Friday, December 07, 2018, 08:13 (1939 dagar sedan) @ 1067

Jag har träffat och sett honom i arbete. Son till en platsvakt och postiljon som vuxen. Han hade en realistisk syn på regimen vilket inte framgår i konsten. Han kunde aldrig smälta att hans mamma inte fick ledigt av HBJ för att gå på hans konfirmation. På en och annan stationsmålning sår han själv i skymundan.
Summan och kardemumman av samtalen med honom är att HBJ ingalunda var någon idyll. Det var ett råslit utan dess like.
Det hette att järnvägens personal var som en enda stor familj.

Det stämde bra.

Dvs på byrån.

Varje mynt har två sidor. Plus en kant att rulla iväg på.

Idylliseringen av även nyare privatbanor har någon gång berörts på Forumet. Avtalen var i äldre tid dock alltid lägre än SJs och personaluppsättningarna mindre. Först 1953 gav en privatbana SJ-villkor, TGOJ genom det s k koordinationsavtalet. Och förblev ensam.

HBJ "byrå" bestod 1936 av 3½ man: Tc Wetter hade delad sådan tjänst med HNJ, men redovisades helt på denna bana. Dessutom fanns en kamrer, en kontrollör och ett kontorsbiträde. Ekonomibiten var tung, med den komplicerade samtrafiksavräkningen - banorna uppbar ju pengar åt varann. Att detta innebar byråkrati och "10-öres-gnet" bortses dock gärna från. Däremot var
förstås dåtida personaladministration betydligt enklare än dagens.

1936 års "Allmän svensk järnvägsstatistik" redovisar summa 43 anställda vid HBJ (alla anställningsformer): 3 på administrativa avdelningen, 16 vid banavdelningen, 13 vid maskinavdelningen och 11 vid trafikavdelningen. 34 st hade ordinarieanställning.


Hela tråden: